Wieś w Polsce 2017 - Diagnoza i prognoza
Mija trzydzieści lat działalności Fundacji Wspomagania Wsi. W tym czasie w Polsce nastąpiła transformacja ustrojowa, a na większości obszarów wiejskich dokonał się skok cywilizacyjny. Zmiany dotyczyły szeregu dziedzin, począwszy od powstania infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, przez zwiększenie dostępu do sieci telefonicznej, a skończywszy na edukacji. Teraźniejszość i przyszłość stawiają przed polską wsią kolejne wyzwania.
25 // 05 // 2017
Między zabawą a sztuką. Wybory kulturalne opiekunów dzieci
Raport. Celem badania było poznanie preferencji kulturalnych opiekunów odnośnie oferty kulturalnej skierowanej dla ich podopiecznych oraz określenie znaczenia różnych cech dostępnej oferty kulturalnej dla dzieci: m.in. wartości estetycznej, ceny, sposobu prezentacji, rodzaju produktu/wydarzenia.
29 // 03 // 2017
Książka "Diagnoza w kulturze"
Zapraszamy do zapoznania się z książką "Diagnoza w kulturze" pod redakcją prof. Marka Krajewskiego i dr Agaty Skórzyńskiej. Książka zawiera refleksję nad działaniami diagnostycznymi podejmowanymi w obszarze kultury, od możliwych do wykorzystania metod i narzędzi, przez budowanie zespołu, po komunikowanie wyników i ewaluację procesu diagnostycznego.
Animacja + generacje
Kujemy żelazo póki gorące! Nie opadły jeszcze emocje po VII Ogólnopolskiej Giełdzie Projektów w Gdyni, a my już prezentujemy publikację podsumowującą zeszłoroczną edycję wydarzenia. W grudniu 2016 roku spotkaliśmy się w Lublinie, gdzie pod hasłem „animacja + generacje” rozmawialiśmy o działaniach międzypokoleniowych.
29 // 08 // 2016
Audience Explorations: Guidebook for Hopefully Seeking the Audience
Publikacja jest przewodnikiem po strategicznych działaniach mających na celu pozyskanie publiczności dla organizacji kulturalnych. Audience development, czyli rozwój publiczności, jest złożonym i intrygującym problemem każdej instytucji. Goran Tomka sugeruje, by zacząć myśleć o tym procesie raczej jako o poczuciu bycia razem, prawdziwej wymianie i kontakcie ze współmieszkańcami, niż – jak to się zdarza niektórym – synonimie zwrotu inwestycji.
06 // 01 // 2016
Poradnik Metodyczny – Edukacja Kulturowa
Przygotowany przez Centrum Praktyk Edukacyjnych Poradnik metodyczny. Edukacja kulturowa prezentuje dwanaście scenariuszy działań edukacyjnych. Scenariusze te zostały pomyślane przez ich Autorki i Autorów nie tyle jako gotowe przepisy na określone przedsięwzięcia z zakresu
edukacji kulturowej, co jako swoiste wskazówki, porady, autorskie zestawy sugestii, obejmujące zróżnicowane aspekty uczestnictwa w kulturze i jego edukacyjny wymiar.
edukacji kulturowej, co jako swoiste wskazówki, porady, autorskie zestawy sugestii, obejmujące zróżnicowane aspekty uczestnictwa w kulturze i jego edukacyjny wymiar.
08 // 12 // 2015
A report on policies and good practices in the public arts and in cultural institutions
A report indentifying identify
policies and good practices of public arts and cultural institutions to promote better access to and wider participation in culture, including by disadvantaged groups and groups experiencing poverty and social exclusion.
policies and good practices of public arts and cultural institutions to promote better access to and wider participation in culture, including by disadvantaged groups and groups experiencing poverty and social exclusion.
08 // 12 // 2015
Świadomość i potrzeby polskich internautów w kontekście digitalizacji kultury
Raportu z badań przeprowadzonych w ramach projektu ekultura.org przez Warsztat Innowacji Społecznych. Publikacja jest poświęcona świadomości polskich internautów dotyczącej zjawiska digitalizacji dziedzictwa kulturowego.
08 // 12 // 2015
Badanie publiczności teatrów w stolicy
Raport jest efektem projektu badawczego, realizowanego przez Fundację Generacja TR Warszawa we współpracy z Fundacją Obserwatorium, Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego i TR Warszawa. Projekt był współfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
08 // 12 // 2015
Współpraca w obszarze kultury - samorządy, publiczne instytucje kultury, organizacje pozarządowe
Raport „Współpraca w obszarze kultury – samorządy, publiczne instytucje kultury, organizacje pozarządowe” został opracowany na podstawie wyników badań prowadzonych przez Stowarzyszenie Klon/Jawor na przełomie 2012 i 2013 roku w ramach projektu „Ku lepszej współpracy. Badanie potrzeb i oczekiwań organizacji kultury, jednostek samorządu terytorialnego i instytucji kultury w zakresie ich wzajemnej współpracy na rzecz realizacji zadań publicznych w obszarze kultury”.
01 // 12 // 2015
Edukacja teatralna w szkołach podstawowych
Raport z badań przeprowadzonych w ramach projektu "Teatralny plac zabaw Jana Dormana", których przedmiotem była edukacja teatralnach w szkołach na wsiach i w małych miastach, wśród dzieci w wieku 6-12 lat. Raport przeprowadzony na zamówienie Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego zrealizowany wspólnie z fundacją "sztuka.idea". Projekt finansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
24 // 11 // 2015
Współczesna kultura ludowa. Stan, potrzeby, możliwości rozwoju
Książka jest wynikiem kwerendy przeprowadzonej przez dwunastoosobowy zespół ekspertów na temat współczesnego stanu funkcjonowania kultury ludowej w Polsce. Porusza temat zagadnień i problemów współczesnego jej funkcjonowania, a także zawiera zebraną i zaktualizowaną wiedzę o kulturze ludowej w Polsce
24 // 11 // 2015
ABC. Gość niepełnosprawny w muzeum
Przewodnik dotyka problemów poruszanych przez prelegentów dotychczasowych edycji szkolenia "Gość niepełnosprawny w muzeum" oraz uszczegóławiających temat warsztatów "Tworzenie audiodeskrypcji".
źródło: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zabytków
źródło: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zabytków
24 // 11 // 2015
Raport o muzeach etnograficznych i skansenach
Opracowanie na temat
zbiorów dotyczących muzyki i tańca (instrumenty muzyczne, zapisy nutowe, modele tańca, archiwalia, nagrania i zasoby cyfrowe) w kolekcjach muzealnych zarówno muzeów współprowadzonych przez Ministra Kultury i Dziedzictwa
Narodowego, muzeów samorządowych jak i placówek utworzonych przez osoby prawne.
źródło: imit.org.pl
zbiorów dotyczących muzyki i tańca (instrumenty muzyczne, zapisy nutowe, modele tańca, archiwalia, nagrania i zasoby cyfrowe) w kolekcjach muzealnych zarówno muzeów współprowadzonych przez Ministra Kultury i Dziedzictwa
Narodowego, muzeów samorządowych jak i placówek utworzonych przez osoby prawne.
źródło: imit.org.pl
24 // 11 // 2015
Jak usłyszeć głos seniora?
Publikacja ma charakter praktycznego przewodnika po procesach włączających osoby starsze np. angażujących seniorów w planowanie i recenzowanie usług publicznych, których są odbiorcami. Publikacja podpowiada, jak działania organizować, prowadzić oraz wskazuje przykłady działań, z których warto czerpać inspiracje.
źródło: partycypacjaobywatelska.pl
źródło: partycypacjaobywatelska.pl
18 // 11 // 2015
Cultural Heritage Counts for Europe
ENCATC i partnerzy projektu 'Cultural Heritage Counts for Europe' (CHCFE) opublikowali najnowsze odkrycia i strategie dotyczące wykorzystania potencjału dziedzictwa kulturowego. Autorzy raportu dokonują tego poprzez wskazanie dowodów wartości dziedzictwa kulturowego oraz jego wpływu na ekonomię, kulturę i środowisko.
03 // 11 // 2015
Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych
Jak tworzyć warunki sprzyjające temu, aby uczestnicy, którzy działają na rzecz dobra wspólnego, znajdowali porozumienie? Jak dążyć do tego, aby współdziałanie między samorządem terytorialnym a organizacjami pozarządowymi opierało się zarówno na solidnych podstawach prawnych, jak również dokonywało się w obrębie wysokiej kultury współpracy?
26 // 10 // 2015
Open GLAM, czyli otwartość instytucji kultury w Polsce
Publikacja jest raportem z badań realizowanych w ramach projektu „Kompetencje instytucji kultury a praktyczny wymiar wdrażania otwartości”. Pilotaż ten dotyczył gotowości instytucji dziedzictwa do wdrożenia polityki otwartych danych i uczestnictwa w projektach crowdsourcingowych. Koncentrował się na tym, jak instytucje GLAM postrzegają otwartość oraz powiązane z nią szanse, zagrożenia i potencjalne korzyści społeczne.
26 // 10 // 2015
Edukacja osób starszych. Uwarunkowania, trendy, metody
Publikacja jest adresowana do osób, które prowadzą lub chciałyby prowadzić zajęcia edukacyjne dla osób starszych. Pokazuje trendy, dobre praktyki i praktyczne wskazówki w edukacji osób starszych oraz doświadczenia trenerów i trenerek pracujących z seniorami.
26 // 10 // 2015
Koncerty, festyny, jarmarki, pikniki. Czyli o finansach, organizacji, modach i trendach w branży
Raport dotyczący marketingu w kulturze, czyli o finansach, organizacji, modach i trendach w branży, w którym poruszono kwestię zarobków gwiazd, kosztów organizacji imprezy oraz dlaczego zawód managera imprez kulturalnych należy do najbardziej stresujących na świecie.
26 // 10 // 2015
Animator Kultury. Realizowanie projektów artystycznych w przestrzeni publicznej
Publikacja Fundacji Obserwatorium to mini przewodnik dla osób rozpoczynających swoją przygodę z animacją kultury. Zawiera szereg praktycznych porad i wskazówek jak przygotować swój projekt, pozyskać na niego środki i jak go zrealizować.
26 // 10 // 2015
Przepis na współpracę w bibliotece. Poradnik praktyk i inspiracji
Publikacja poświęcona jest praktycznym aspektom współpracy bibliotek z otoczeniem oraz budowaniu partnerstw. Można w niej znaleźć między innymi informacje o tym, jak współpracować, aby przysparzać jak najwięcej korzyści społecznościom lokalnym, bibliotekom i ich partnerom, jak rozwijać partnerstwo, jak szukać sojuszników i włączać ludzi w działania bibliotek.
26 // 10 // 2015
ARAA - Akademia Rozwoju Animacyjnej Aktywności
Publikacja "ARAA - Akademia Rozwoju Animacyjnej Aktywności" to poradnik dla osób zainteresowanych podjęciem działań animacyjnych i kulturalnych z wykorzystaniem metody projektu, a także dla osób chcących rozpocząć pozyskiwanie środków zewnętrznych poprzez system dotacji i grantów. Uwzględnia związki animacji kultury z antropologią. Publikacja została przygotowana przez Stowarzyszenie "Pracownia Etnograficzna".
13 // 10 // 2015
Punkty styczne – między kulturą a praktyką (nie)uczestnictwa
Niniejszy raport dotyczy nowych form uczestnictwa w kulturze, określanych mianem
(nie)uczestnictwa. Przez (nie)uczestnictwo w kulturze autorzy rozumieją przede
wszystkim te praktyki społeczne, które realizują się poza instytucjami kultury.
(nie)uczestnictwa. Przez (nie)uczestnictwo w kulturze autorzy rozumieją przede
wszystkim te praktyki społeczne, które realizują się poza instytucjami kultury.
05 // 10 // 2015
DAJE EFEKT – publikacja pokonferencyjna
Publikacja jest podsumowaniem konferencji "Daje Efekt", która odbyła się 29.09.2015 r. Jej celem jest przekazanie podstawowych informacji na temat metody service design oraz zaprezentowanie najciekawszych przykładów zrealizowanych w oparciu o nią
projektów.
projektów.
15 // 09 // 2015
"Ciekawe czasy" finansowania kultury samorządowej
Nie ulega wątpliwości, że rola samorządów terytorialnych w finansowaniu kultury jest ogromna. To one odpowiadają za przeważającą część wydatków publicznych na kulturę, a tym samym za istnienie i utrzymanie zinstytucjonalizowanej kultury.
24 // 06 // 2015
Edukacja kulturowa – poręcznik
"Edukacja kulturowa. Podręcznik" to pierwsza publikacja Centrum Praktyk Edukacyjnych w Poznaniu, inicjatywy, która narodziła się dzięki współpracy Centrum Kultury Zamek z Instytutami Kulturoznawstwa i Socjologii
UAM, a która ma wspierać dobrą edukację kulturową.
UAM, a która ma wspierać dobrą edukację kulturową.
30 // 04 // 2015
Diagnoza rozwoju organizacji pozarządowych działających na obszarach wiejskich
Wyniki badań w projekcie "Dobry Start" Celem zespołu badawczego było poznanie opinii liderów lokalnych organizacji pozarządowych o poziomie rozwoju, mocnych i słabych stronach zarządzanych przez nich jednostek III sektora. Badanie zostało podzielone na dwa komponenty: ilościowy i jakościowy.