Skutecznie wspieramy przy zmianach i różnego rodzaju „nowych początkach” instytucji.
Umożliwiamy zespołową refleksję na działalnością instytucji, na którą często brakuje czasu.
Rozbudzamy! Wybudzamy ze stagnacji, rutyny i motywujemy do nowych działań.
Wspieramy słabsze, ale docieramy do mocnych stron i potencjałów instytucji.
Program Towarzyszenia to program rozwojowy dla małych instytucji kultury z województwa mazowieckiego. Wspieramy wybrane do programu instytucje w rozwoju, otwarciu, procesie radzenia sobie z wybranym przez nie wyzwaniem. Program jest tworzony wspólnie z jego uczestniczkami i uczestnikami w oparciu o realne i bieżące potrzeby.
W tym roku pilotażowo Program Towarzyszenia będzie się składał z 2 ścieżek, którymi zostaną objęte 2 wybrane do Programu instytucje: jedna biblioteka i jeden dom kultury.
W każdej z wybranych instytucji odbędzie się:
- indywidualny tutoring dla dyrektora/dyrektorki instytucji
- proces towarzyszenia eksperckiego dla całego zespołu instytucji (włączając dyrekcję)
Dla kogo jest Program Towarzyszenia?
Dla instytucji kultury gotowych i otwartych na zespołową pracę:
- z gmin do 30tys. mieszkańców,
- których zespół liczy co najmniej 3 osoby (wraz z dyrektorem/osobą zarządzającą)
- w których osoba na stanowisku dyrektora/osoby zarządczej pełni swoją funkcję od min. 12 miesięcy oraz posiada kontrakt do min. kwietnia 2025r.
W naborze preferowane będą te instytucje, które wcześniej nie korzystały z innych programów wsparciowych, np. typu DK+, Program Rozwoju Bibliotek, BLISKO, Zaproś nas do siebie.
Udział w programie jest bezpłatny.
(UWAGA: jeśli reprezentujesz instytucję jednoetatową - napisz do nas! Będziemy poszukiwać rozwiązań również dla instytucji działających jednoosobowo.)
Nabór: 26.02 - 11.03.2024r.
→ do 11 .03 przyjmujemy formularze zgłoszeniowe
→ 20.03 w godz. 10:00-11:00 i 11:30-12:30 odbędą się rozmowy on-line z zespołami bibliotek zakwalifikowanymi do II etapu oceny
→ 21.03 w godz. 10:00-11:00 i 11:30-12:30 odbędą się rozmowy on-line z zespołami domów kultury zakwalifikowanymi do II etapu oceny
→ 22.03 ogłoszenie wyników
Instytucja zgłaszająca się do Programu zobowiązuje się do zaangażowania całego zespołu i aktywnego działania wszystkich pracowników i pracowniczek instytucji, w tym dyrekcji (również poza czasem przewidzianym na spotkania) oraz uczestniczenia w wyjeździe otwierającym Program 11-12 kwietnia 2024r.
Regulamin naboru i udziału w Programie dostępny do pobrania w dole strony.
Co otrzymują instytucje w ramach udziału w Programie?
- 11-12.04 wyjazd na start: spotkanie inaugurujące program połączone z wizytą studyjną;
- do 17h spotkań z ekspertką, zrealizowanych w terminie od kwietnia do września 2024;
- warsztaty otwierające, integracyjno-komunikacyjne dla zespołu;
- warsztaty dodatkowe dopasowane do potrzeb;
- spotkanie wzmacniające z ekspertką po zakończonym procesie realizacji Programu Towarzyszenia, jesienią 2024;
- spotkanie podsumowujące Program w styczniu/lutym 2025 w Mazowieckim Instytucie Kultury.
Co otrzymuje osoba zarządzająca instytucją w ramach indywidualnego tutoringu?
- 6h indywidulanych konsultacji (rozłożone na minimum 4 spotkania) w określonych obszarach konsultacyjnych;
- udział w wizycie tutoringowej w instytucji tutorki;
- wizytę tutorki u siebie w instytucji.
Jak się zgłosić?
Zależy nam aby decyzja o udziale w Programie zapadła zespołowo, ponieważ wszystkie spotkania z ekspertkami_em będą wymagały udziału i zaangażowania całego zespołu instytucji wraz z dyrekcją. A zatem:
- Przeczytajcie regulamin Programu i porozmawiajcie w zespole z jakim wyzwaniem chcielibyście się zmierzyć.
- Sprawdźcie czy mieści się on w oferowanych obszarach wsparcia ekspertek.
- Wspólnie wypełnijcie formularz zgłoszeniowy (dostępny w dole strony).
- Ostatnie 2 pytania w formularzu dot. tutoringu i są przeznaczone do uzupełnienia przez dyrektora/dyrektorkę instytucji.
Terminy do wpisania w kalendarz:
11.03 – koniec naboru
15.03 – wyniki I etapu oceny
20.03 – rozmowy on-line z zespołami Bibliotek, które przeszły do II etapu
21.03 – rozmowy on-line z zespołami Domów Kultury, które przeszły do II etapu
22.03 – wyniki naboru
11-12.04 – wyjazd na start (wyjazd otwierający Program, dla wszystkich pracowniczek i pracowników instytucji)
17.04, 19.04, 24.04, 26.04 – Na „Warsztat otwierający” proponujemy Wam terminy określone z góry. Prosimy o wybranie w formularzu zgłoszeniowym dwóch najbardziej preferowanych:
Terminy spotkań z ekspertkami oraz tutorkami będą ustalane indywidualnie.
Ekspertka dla Domu Kultury
Martyna Studzińska
Oferowane obszary wsparcia eksperckiego dla instytucji:
- Budowanie zespołu – wsparcie przy włączaniu nowych osób i wprowadzenia na kolejne poziomy osób, które już razem współpracują.
- Rozeznanie w sytuacji lokalnej: mapowanie interesariuszy, trudności i potencjałów instytucji.
- Zasady pisania projektów - jak je konstruować i na co zwracać?
- Definiowanie i docieranie do grup docelowych.
- Działania z seniorami i międzypokoleniowe – krok po kroku, inspiracje, dobre praktyki.
- Kiedy i jak zacząć myśleć o wolontariacie?
- Przyjrzenie się sposobom komunikacji w zespole, pomoc w wypracowaniu optymalnych jej warunków.
- Wsparcie przy wypracowaniu zasad obiegu informacji i wprowadzeniu adekwatnych narzędzi dla całego zespołu.
- Rola Domu Kultury w lokalnym środowisku – jaka jest, a jaka chcemy żeby była?
Magdalena Różycka - ekspertka wspierająca proces towarzyszenia ze strony MIK
Tutorka dla Dyrektora_ki Domu Kultury
Magdalena Ulejczyk, dyrektorka Mazowieckiego Instytutu Kultury
Obszary konsultacyjne:
- Jak przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu pracowników oraz wypaleniu zawodowemu na stanowisku zarządczym. Dobre praktyki, sesja inspiracji.
- Jak zarządzać instytucją, w której pracuje kilka pokoleń pracowników? Sposoby na zbudowanie porozumienia między osobami reprezentującymi różne generacje.
- Jak komunikować o naszych działaniach? Skuteczna promocja i marketing instytucji kultury.
- Media i social media relations. Dobre praktyki współpracy i zacieśniania więzi. Jak reagować na krytykę.
- Wizerunek dyrektora/dyrektorki instytucji kultury. Jak budować zaufanie do siebie i sieć wspierających kontaktów?
- Zarządzanie zespołem: oceny okresowe i udzielanie informacji zwrotnej jako narzędzia motywacji.
- Wystąpienia publiczne – zasady utrzymania uwagi publiczności, inspirujące przykłady.
- Sponsoring i mecenat. Pozyskiwanie partnerów i budowanie długotrwałych relacji. Przygotowanie oferty sponsorskiej.
- Organizacja imprez masowych – obowiązki organizatora.
- Współpraca z artystami – prawa autorskie i prawa pokrewne w instytucji.
Ekspertka dla Biblioteki
Eliza Gryszko
Oferowane obszary wsparcia eksperckiego dla instytucji:
- Rozwój zawodowy pracowniczek i pracowników instytucji kultury: mapowanie potrzeb, poszukiwanie możliwości.
- Gotowe pomysły na działania z/dla społeczności lokalnej czerpiące z innowacji społecznych.
- Rozeznanie w sytuacji lokalnej: mapowanie interesariuszy, trudności i potencjałów instytucji.
- Zaplanowanie działania od pomysłu poewaluację i wsparcie przy jego realizacji.
- Budowanie lokalnych sojuszy na rzecz instytucji i jej odbiorców.
- Dostępność instytucji i otwartość na różnorodne potrzeby odbiorców/odbiorczyń - dla początkujących.
- Pierwsza pomoc w dbaniu o dobrą współpracę w zespole.
- Korzyści z ekologicznych działań w instytucji – jak to robić?
Agata Szocińska-Oleksiak - ekspertka wspierająca proces towarzyszenia ze strony MIK
Tutorka dla Dyrektora_ki Biblioteki
Anna Grędzińska, dyrektorka Biblioteki Publicznej w dzielnicy Wola m.st. Warszawy
Obszary konsultacyjne:
- Jak motywować pracowników, aby skutecznie realizować cele i zadania instytucji?
- Jak skutecznie delegować obowiązki, aby efektywnie wykorzystać zasoby i rozwijać kompetencje pracowników?
- Jak stosować Prawo pracy, aby skutecznie realizować zadania instytucji? Gdzie szukać informacji, transparentne warunki zatrudnienia, elastyczne formy zatrudnienia.
- W jaki sposób planować i wdrażać zmiany w instytucji, aby były przyjęte przez zespół? Analiza potrzeb i celów, komunikacja, planowanie, zarządzanie oporem i tworzenie kultury zmian.
- Zarządzanie zespołem. System ocen pracowniczych: okresowe i roczne
- O komunikacji w zespole, która wspiera współpracę.
Staśka Retmaniak - w Programie Towarzyszenia w roli prowadzącej Warsztaty Otwierające
Magdalena Ochał - w Programie Towarzyszenia w roli ewaluatorki
→ Więcej informacji o zespole przeczytasz TU
Kontakt i koordynacja:
Natalia Roicka
Mazowieckie Obserwatorium Kultury
tel./SMS 601 668 314
e-mail n.roicka@mik.waw.pl
Załączniki: