KONKURS MAZOWIECKI MENEDŻER KULTURY

regulamin

REGULAMIN KONKURSU MAZOWIECKI MENEDŻER KULTURY 

Edycja 2025

§ 1
Postanowienia ogólne
1. Organizatorem konkursu Mazowiecki Menedżer Kultury jest Mazowiecki Instytut Kultury, ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa, wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Samorząd Województwa Mazowieckiego pod numerem RIK 34/12, posiadający nr NIP 525-000-59-00 i REGON 146115201 (dalej „Instytut” lub „Organizator”).
2. Nagroda jest przyznawana przez kapitułę konkursową, o której mowa  w § 4 niniejszego regulaminu, za wyróżniające się i skuteczne zarządzanie, wykorzystujące potencjał instytucji, uwzględniające zespół, dopasowane do warunków społecznych i ekonomicznych, w których funkcjonuje, oraz odpowiadające na wyzwania czasu.
3. Dokonania, określone w ust. 2 wyżej, za które przyznawana jest nagroda, dotyczą okresu od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2024 r.
4. Nagroda przyznawana jest menadżerkom lub menedżerom instytucji kultury działającym na terenie województwa mazowieckiego, dla których organizatorem są naczelne lub centralne organy państwowe, Samorząd Województwa Mazowieckiego, miasto, gmina lub powiat.
5. Instytucje kultury są rozumiane jako instytucje, w których prowadzona jest działalność kulturalna zgodnie z ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tj.  Dz. U. z 2024 r. poz. 87).
6. Nagroda przyznawana jest osobom fizycznym, tj. menadżerkom lub menadżerom zarządzającym instytucją, filią, oddziałem lub świetlicą, a także menadżerkom lub menadżerom zarządzającym działem, jednostką organizacyjną instytucji.
7. Nagroda przyznawana jest w dwóch kategoriach konkursowych:
   1) dla menadżerek lub menadżerów z instytucji kultury, których dotacja podmiotowa w roku 2024 wg stanu na dzień 31.12.2024 r. wynosiła powyżej 2 mln złotych.
   2) dla menadżerek lub menadżerów z instytucji kultury, dla których dotacja podmiotowa w roku 2024 wg stanu na dzień 31.12.2024 r. wynosiła do 2 mln złotych.
8. Ogłoszenie każdej kolejnej edycji konkursu oraz jego szczegółowe warunki, terminy naboru zgłoszeń, liczba i wysokość nagród ustalane będą przez Instytut w uzgodnieniu z Departamentem Kultury, Promocji i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
9. Celem konkursu jest upowszechnianie wiedzy o wyróżniających się i skutecznych rozwiązaniach zarządczych w kulturze i promowanie ich autorów.

§ 2
Warunki uczestnictwa
1. Konkurs prowadzony jest w okresie od 2 czerwca 2025 r. do 31 grudnia 2025 r.
2. Zgłoszenia konkursowe w obu kategoriach przyjmowane są w dwóch turach:
    1) od 2 czerwca 2025 roku do 30 czerwca 2025 roku od wnioskodawców innych niż kandydatka lub kandydat;
    2) od 1 lipca 2025 roku do  29 sierpnia 2025 roku od kandydatek lub kandydatów osobiście.
3. Konkurs będzie przebiegał dwuetapowo:
    1) Etap I: ocena kandydatek lub kandydatów do nagrody przez kapitułę konkursową na podstawie przesłanych zgłoszeń, według wskazanych w §3 ust. 1 kryteriów, w którym wybrane zostaną po 3 osoby w danej kategorii, które zostaną zaproszone do etapu II;
    2) Etap II będzie przebiegał dwustopniowo:
      a) wizyta członków kapituły konkursowej w instytucji kandydatki lub kandydata do nagrody i przygotowanie notatki na podstawie określonych w §3 ust. 2 kryteriów. Wizytę odbędzie co najmniej trzech członków kapituły konkursowej. Organizator zakłada ten sam skład wizytujący w każdej z instytucji kandydatek lub kandydatów do    nagrody;
      b) posiedzenie kapituły konkursowej, ocena na podstawie określonych w §3 ust. 2 kryteriów podczas dyskusji i wybór zwycięzców;
4. Planowane ogłoszenie wyników konkursu:
   1) do 26 września 2025 r. wyniki etapu I;
   2) do 31 października 2025 r. wyniki etapu II.
5. Organizator zastrzega zmianę terminu ogłoszenia wyników etapów konkursu z przyczyn niezależnych od Organizatora.
6. Zgłoszenia kandydatek i kandydatów do konkursu mogą dokonywać:
    1) kandydatki lub kandydaci osobiście;
    2) organizator instytucji kandydatki lub kandydata;
    3) pracownik instytucji kandydatki lub kandydata;
    4) organizacje społeczne współpracujące z instytucją kandydatki lub kandydata;
    5) mieszkanki i mieszkańcy miejscowości lub regionu, na terenie których działa instytucja kandydatki lub kandydata; w grupie min. 10 osób;
    6) laureatki lub laureaci poprzednich edycji konkursu;
    7) rady seniorów, uniwersytety trzeciego wieku, rady młodzieżowe i inne organizacje;
    8) inne instytucje kultury.
7. Organizator zastrzega, że zwycięzcy konkursu, tj. laureaci, nie będą mogli zgłaszać swojego udziału w dwóch kolejnych edycjach konkursu. Zastrzeżenie nie dotyczy osób wyróżnionych.
8. Zgłoszenia dokonuje się w formie elektronicznej przesyłając wypełniony formularz konkursowy dostępny na stronie konkursu: http://www.mazowieckieobserwatorium.pl/mmk.html  
9. W przypadku dokonania zgłoszenia kandydatki lub kandydata do uczestnictwa w konkursie przez podmiot wymieniony w ust. 6 ust 2-8, Instytut skontaktuje się z kandydatką lub kandydatem w celu potwierdzenia udziału w konkursie i uzupełnienia dodatkowych informacji.
10. Formularz konkursowy zawiera: dane wnioskodawcy, dane kandydatki lub kandydata do nagrody, informacje o wpływie kandydatki lub kandydata na funkcjonowanie instytucji.
11. Załącznikiem do formularza konkursowego mogą być rekomendacje od takich podmiotów jak: organizator, organizacje pozarządowe, pracownicy instytucji, związki zawodowe oraz dyrekcja instytucji, jeśli zgłoszenie dotyczy kandydatki lub kandydata zarządzającej działem, jednostką organizacyjną instytucji, zapisane w formacie pdf. i przesłane na adres email: mik@mik.waw.pl do dnia 29.08.2025 r. W tytule wiadomości e-mail należy wpisać imię i nazwisko kandydatki lub kandydata.
12. Zgłoszenia zawierające błędy formalne bądź nadesłane po terminie nie będą uwzględnione w konkursie. Oceny formalnej wniosku dokonują pracownicy Instytutu.
13. W przypadku otrzymania zgłoszenia niekompletnego Instytut skontaktuje się ze zgłaszającym wyznaczając termin na jednorazowe uzupełnienie zgłoszenia, nie dłuższy niż do 5 dni roboczych od otrzymania mailowej informacji o brakach. Za „dzień roboczy” uznaje się dni od poniedziałku do piątku za wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy.
14. Imiona i nazwiska kandydatek i kandydatów zakwalifikowanych do drugiego etapu konkursu zostaną opublikowane na stronie konkursu: http://www.mazowieckieobserwatorium.pl/mmk.html

§ 3
 Kryteria oceny
1. Ocena zgłoszeń w I etapie konkursu odbywa się na podstawie następujących kryteriów:
    1) adekwatność zastosowanych rozwiązań do potrzeb i możliwości instytucji, jej zespołu, społeczności lokalnej, środowiska (0-5 pkt);
    2) waga i znaczenie wprowadzonej zmiany dla instytucji, zespołu instytucji, społeczności lokalnej, środowiska (0-5 pkt).
2. Ocena w II etapie konkursu odbywa się na ostatnim posiedzeniu kapituły konkursowej na podstawie notatek z wizyt członków kapituły konkursowej w instytucji kandydatki/kandydata do nagrody biorąc pod uwagę następujące kryteria:
    1) rozwój zespołu (podnoszenie kwalifikacji zespołu, dbanie o dobrostan zespołu) [0-5 pkt];
    2) rozwój lidera (podnoszenie własnych kwalifikacji, poszukiwanie inspiracji, sięganie po rozwiązania niestandardowe) [0-5 pkt];
    3) rozwój instytucji (pozyskiwanie środków z zewnątrz, rozwój infrastruktury, udział w programach rozwojowych,) [0-5 pkt];
    4) sieci współpracy i wsparcia (współpraca z sektorem biznesu, inne współprace międzysektorowe, wewnątrzsektorowe, czerpanie z lokalnych zasobów) [0-5 pkt];
    5) odpowiadanie na potrzeby społeczności lokalnej (prowadzenie badań społecznych, reagowanie na wyzwania lokalne) [0-5 pkt];
    6) działania odpowiedzialne społecznie (reagowanie na wyzwania globalne, działania proekologiczne, działania dostępnościowe) [0-5 pkt].
3. Przewiduje się przyznanie po jednej nagrodzie w każdej z dwóch kategorii konkursowych.
4. Dopuszcza się możliwość przyznania maksymalnie dwóch wyróżnień.
5. Laureat konkursu otrzymuje nagrodę w postaci dyplomu i nagrody pieniężnej w wysokości 15 tys. zł brutto. Wyróżniony w konkursie otrzymuje dyplom i nagrodę pieniężną w wysokości 5 tys. zł brutto.
6. Wypłacane nagrody pieniężne zostaną pomniejszone o zaliczkę na podatek dochodowy, o ile taki obowiązek wystąpi zgodnie z przepisami prawa.
7. Laureaci i wyróżnieni w konkursie zobowiązują się do współpracy z Instytutem w celu realizacji materiałów służących upowszechnianiu i prezentowaniu nagrodzonych rozwiązań.
8. Laureaci i wyróżnieni w konkursie zobowiązani są do uczestnictwa w gali rozdania nagród, która planowana jest w grudniu 2025 r.

§ 4
Kapituła konkursowa
1. Oceny zgłoszeń dokonuje kapituła konkursowa powołana przez Dyrektora Instytutu.
2. W skład kapituły konkursowej, wchodzą:
    1) przedstawicielka albo przedstawiciel Instytutu;
    2) przedstawicielka albo przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie;
    3) 2 ekspertki albo 2 ekspertów z zakresu zarządzania, zaproszone/iy do kapituły konkursowej przez Instytut;
- z zastrzeżeniem ust. 3 niżej.
3. Skład kapituły konkursowej może być powiększony o jednego albo dwóch laureatów konkursu z roku ubiegłego.
4. Członkowie kapituły konkursowej, na pierwszym posiedzeniu, wybierają Przewodniczącą lub Przewodniczącego kapituły konkursowej, zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym.
5. Zgłoszenia konkursowe zostaną ocenione w dwóch etapach:
    1) w pierwszym etapie wnioski zostaną poddane ocenie, według wskazanych w §3 ust. 1 pkt 1-2 kryteriów przez członków kapituły konkursowej;
    2) w drugim etapie konkursu członkowie kapituły konkursowej, którzy odbyli wizytę w instytucji kandydatki lub kandydata (co najmniej 3 członków, stały skład wizytujący)  przygotowują notatki, według kryteriów podanych w § 3 ust. 2 pkt 1-6, a następnie w trakcie posiedzenia wszyscy członkowie kapituły konkursowej przyznają ostateczne punkty według kryteriów podanych w § 3 ust. 2 pkt 1-6 oraz dokonują wyboru nagrodzonych osób spośród tych, które otrzymają najwyższą liczbę punktów w każdej z dwóch kategorii konkursowych.
6. W przypadku jednakowej liczby punktów decydujący głos należy do Przewodniczącego kapituły konkursowej.
7. Rozstrzygnięcia kapituły konkursowej są ostateczne.
8. Wyniki konkursu są publikowane na stronie konkursu: http://www.mazowieckieobserwatorium.pl/mmk.html
9. Regulamin jest dostępny pod adresem: http://www.mazowieckieobserwatorium.pl/mmk.html

§ 5
Postanowienia pozostałe
1. Z chwilą przesłania formularza zgłoszeniowego lub potwierdzenia informacji zawartych w zgłoszeniu, którego dokonał inny podmiot, uczestnik konkursu udziela Instytutowi nieograniczonego czasowo i terytorialnie niewyłącznego zezwolenia (dalej: „Zezwolenie”) na korzystanie i rozporządzanie wszystkimi załączonymi do formularza zgłoszeniowego materiałami, w tym rekomendacjami,  oraz wizerunkami uczestnika konkursu (dalej: „Materiały”) na wszelkich polach eksploatacji, a w szczególności:
   1) we wszelkich działaniach związanych z konkursem, w tym w celu prezentacji i wyboru uczestników konkursu, w celach informacyjnych i promocyjnych;
   2) w celach archiwalnych i edukacyjnych, obejmujących m.in. prezentację w ramach prelekcji i wystaw oraz prezentowanie w salach ekspozycyjnych, udostępnianie w publikacjach i archiwach, wraz z prawem do korzystania z dowolnych fragmentów Materiałów i dokonywania w nich zmian wynikających z opracowania redakcyjnego lub niezbędnych z punktu widzenia celów informacyjnych i promocyjnych konkursu, w szczególności do ich przerywania i komponowania, a także zestawiania z innymi materiałami.
2. Uczestnik konkursu wyraża zgodę na wykorzystanie danych, informacji i Materiałów podawanych w ramach formularza zgłoszeniowego przez Instytut w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia konkursu, w tym na opracowywanie oraz porównywanie informacji i jednocześnie oświadcza, że ich wykorzystanie przez Instytut w tym zakresie nie naruszy prawa, dobrych obyczajów, zasad współżycia społecznego ani jakichkolwiek praw, dóbr osób trzecich, czy też chronionej tajemnicy.
3. Uczestnik konkursu akceptuje postanowienia niniejszego regulaminu poprzez złożenie oświadczenia o zapoznaniu się z jego treścią i zgodę na jego warunki.
4. W uzasadnionych wypadkach, w zakresie dozwolonym przez przepisy prawa, Instytut w uzgodnieniu z przedstawicielami Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki  Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie zastrzega sobie prawo do wprowadzenia zmian do niniejszego regulaminu.
5. Organizator zastrzega sobie prawo unieważnienia konkursu bez jego rozstrzygnięcia.
6. Zgody o których mowa w niniejszych paragrafach mogą być przenoszone na Województwo Mazowieckie lub inne podmioty.
7. W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem decyzje podejmuje Organizator.

§ 6
Ochrona danych osobowych
1. Administratorem  danych  osobowych  jest  Mazowiecki  Instytut  Kultury,  ul.  Elektoralna  12, 00-139  Warszawa, wpisany  do  rejestru  instytucji  kultury prowadzonego przez Samorząd Województwa Mazowieckiego pod numerem RIK 34/12.
2. W sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych można kontaktować się pisemnie  na adres  siedziby  administratora  lub  z  Inspektorem  Ochrony  Danych  drogą elektroniczną na adres e-mail: iod@mik.waw.pl.
3. Dane osobowe będą przetwarzane w celu organizacji i przeprowadzenia konkursu, w celu promocji  działalności  Organizatora  oraz  organizacji  i  promowania  w  mediach społecznościowych na podstawie Państwa zgody (art. 6 ust. 1 lit. a RODO).
4. Podanie danych jest wymogiem umownym i uczestnik konkursu nie jest zobowiązany do ich podania; konsekwencją niepodania danych będzie brak możliwości wzięcia udziału w konkursie.
5. Odbiorcami danych osobowych:
   1) w zakresie danych osobowych obejmujących imię i nazwisko oraz aktywność uczestnika konkursu - nieograniczony krąg odbiorców (dane te zostaną podane do publicznej wiadomości);
   2) w  zakresie  pozostałych  danych  osobowych - operatorzy  pocztowi,  banki,  podmiot świadczący dla administratora usługi informatyczne i usługi prawne.
6. Dane  osobowe  nie  będą  przekazywane  do  państwa  trzeciego,  tj.  poza  obszar Europejskiego Obszaru Gospodarczego ani organizacji międzynarodowej.
7. Dane osobowe będą przechowywane przez okres związany z przeprowadzeniem konkursu i wypłatą nagród, a także do upływu okresu niezbędnego do ustalenia, dochodzenia lub obrony  roszczeń  przez  administratora  oraz  upływu  okresu  przechowywania  dokumentów wynikającego z obowiązujących przepisów.
8. Uczestnikowi konkursu przysługuje prawo żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia danych.
9. W trakcie przetwarzania danych osobowych nie będzie następować zautomatyzowane podejmowanie decyzji oraz nie jest stosowane profilowanie.
10. Przysługuje  Pani/Panu  prawo  wniesienia  skargi  do  organu  nadzorczego,  tj.  Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Załączniki: