
Konkurs dla menedżerek i menedżerów mazowieckich instytucji kultury wraca w nowej odsłonie!
W trakcie naszej „przerwy na myślenie” rozmawialiśmy zarówno z laureatkami i laureatami konkursu, ekspertkami i ekspertami działającymi w obszarze kultury na terenie woj. mazowieckiego, jaki i animatorami, animatorkami i osobami zarządzającymi mazowieckimi instytucjami kultury, po to, aby odnaleźć taką jego formułę, która będzie odpowiadała nowym wyzwaniom stojącymi przed podmiotami działającymi w obszarze kultury i refleksjom z dotychczasowego funkcjonowania konkursu.
Bardzo dziękujemy wszystkim zaangażowanym we wspólną refleksję. I oto jest! Zapraszamy do Konkursu Mazowiecki Menedżer Kultury.
Kto może startować w konkursie?
Osoba zarządzająca publiczną instytucją kultury działającą na terenie woj. mazowieckiego, jej działem, oddziałem, filią, świetlicą lub jednostką organizacyjną odpowiedzialna za jej cele, strategie, sposób organizacji, program i budżet, kierująca zespołem ludzi w relacji do potrzeb publiczności, lokalnej społeczności i środowiska.
Nagroda jest przyznawana w 2 kategoriach konkursowych.
1. menedżerkom i menedżerom z instytucji kultury, dla których organizatorem jest naczelny lub centralny organ państwowy (np. minister), Samorząd Województwa Mazowieckiego lub miasto liczące powyżej 100tys. mieszkańców (Warszawa, Radom, Płock).
2. menedżerkom i menedżerom z instytucji kultury, dla których organizatorem jest gmina, miasto liczące do 100tys. mieszkańców lub powiat, z wyłączeniem miast liczących powyżej 100tys. mieszkańców.
Na jakie obszary zwracamy uwagę poszukując Mazowieckiej Menedżerki lub Menedżera Kultury 2023 roku?
Lokalność
• budowanie tożsamości lokalnej
• czerpanie z lokalnych zasobów
• diagnozowanie potrzeb
• oddziaływanie na lokalną społeczność Zespół
• tworzenie dobrych warunków pracy i rozwoju dla zespołu
• dbałość o relacje i dialog
• traktowanie dobrostanu zespołu jako istoty dobrego zarządzania
• inspirowanie i motywowanie zespołu Samorozwój
• budowanie równowagi w duchu work-life balance
• podnoszenie własnych kompetencji
• poszukiwanie nowych inspiracji Skuteczność
• pozyskiwanie środków
• współprace (z biznesem, wewnątrz- i międzysektorowa)
• budowanie marki instytucji w regionie i w Polsce Myślenie strategiczne
• uwzględnianie działań antykryzysowych w strategii zarządzania instytucją
• autorefleksja i autoewaluacja
• elastyczne zarządzanie uwzględniające zmiany zachodzące w świecie
• planowanie przyszłości i wyznaczanie kierunków zarządzania instytucją
• szukanie nowych rozwiązań dla nowych i starych wyzwań instytucji Działalność (zarówno programowa, dotycząca zarządzania zespołem i instytucją)
• wykorzystywanie potencjału instytucji w tworzeniu wysokiej jakości usług
• odpowiadanie na wyzwania lokalne
• odpowiadanie na wyzwania globalne
• prowadzenie działań proekologicznych
• prowadzenie działań dostępnościowych
• eksperymentowanie, działania „pod prąd” głównym nurtom
Celem konkursu jest rozpowszechnienie inspirujących nowości w zarządzaniu w kulturze, a także promocja laureatów i laureatek, którzy/które te nowoczesne koncepcje realizują.
Dokonania, za które przyznawana jest nagroda, dotyczą okresu od 1 stycznia 2018 do 31 grudnia 2022r.
Kto może zgłosić Kandydatkę lub Kandydata do nagrody?
Kandydatki lub kandydaci mogą się zgłaszać osobiście, a oprócz tego kandydatura może być zgłoszona przez:
- organizatora instytucji kandydatki lub kandydata;
- pracowników instytucji kandydatki lub kandydata;
- organizacje społeczne współpracujące z instytucją kandydatki lub kandydata;
- mieszkanki i mieszkańców miejscowości lub regionu, na terenie których działa instytucja kandydatki lub kandydata; w grupie min. 10 osób;
- laureatki lub laureatów poprzednich edycji konkursu;
- rady seniorów, uniwersytety trzeciego wieku, rady młodzieżowe i inne organizacje;
- inne instytucje kultury
Aby zgłosić Kandydatkę/ Kandydata do nagrody należy w dniach 31 lipca – 15 sierpnia uzupełnić elektroniczny formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie konkursu. Instytut skontaktuje się ze zgłoszoną kandydatką/kandydatem aby potwierdzić uczestnictwo w konkursie i celem uzupełnienia dodatkowych informacji przez kandydatkę/kandydata.
Aby samej/samemu zgłosić swój udział w konkursie należy w dniach 18 sierpnia – 10 września uzupełnić elektroniczny formularz zgłoszeniowy. Do formularza zgłoszeniowego można dołączyć rekomendacje, które należy przesłać na adres: mik@mik.waw.pl do 10 września br. W tytule wiadomości należy wpisać imię i nazwisko kandydatki lub kandydata: imię_nazwisko_rekomendacje_mmk
Do drugiego etapu konkursu zostanie zaproszonych 6 osób, po 3 osoby z każdej kategorii konkursowej. W dniach 23, 24, 25, 26.10 odbędą się kawy w terenie, tj. wizyty Kapituły konkursowej w instytucjach Kandydatek i Kandydatów zakwalifikowanych do drugiego etapu konkursu.
Zobacz jak będzie przebiegał konkurs:
Kapituła konkursu oceni:
- Adekwatność zastosowanych rozwiązań do potrzeb i możliwości instytucji, jej zespołu, społeczności lokalnej, środowiska
- Wagę i znaczenie wprowadzonej zmiany dla instytucji, zespołu instytucji, społeczności lokalnej, środowiska
Pod uwagę będą brane również następujące kryteria:
- pozyskiwanie środków z zewnątrz współpraca z sektorem biznesu
- inne współprace międzysektorowe
- partnerstwa wewnątrzsektorowe
- wykorzystanie lokalnych zasobów
- budowanie tożsamości lokalnej
- prowadzenie badań społecznych przez instytucję
- podnoszenie własnych kwalifikacji
- podnoszenie kwalifikacji zespołu
- poszukiwanie inspiracji
- dbanie o dobrostan zespołu
- reagowanie na wyzwania lokalne
- reagowanie na wyzwania globalne
- działania proekologiczne w instytucji
- działania dostępnościowe w instytucji
Pula nagród w konkursie to 40 000 zł. Wysokość nagrody wynosi 15 000zł. Wysokość wyróżnienia to 5 000zł.
Konkurs Mazowiecki Menedżer Kultury jest finansowany ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.
Załączniki: