O projekcie

Mazowiecka Szkoła Opowiadaczy to działania edukacyjne i artystyczne, które tworzymy w odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sztuką opowiadania (ang. storytelling) w pracy edukatorów, nauczycieli, instruktorów, wychowawców, społeczników, a także lokalnych liderów kultury.

W 2024 r. zapraszamy do 5. edycji naszego działania. Tegoroczna, piąta edycja Mazowieckiej Szkoły Opowiadaczy nosi tytuł „Dzieci. Jakich opowieści potrzebują”. Adresujemy ją do pracowniczek i pracowników instytucji kultury z województwa mazowieckiego – z ośrodków kultury, bibliotek, organizacji pozarządowych – osób, które organizują wydarzenia i skierowują swoją ofertę do dzieci w wieku wczesnoszkolnym, odwołując się do sztuki opowiadania historii (storytellingu). Zadamy sobie pytanie, z jakich źródeł czerpać narracje przeznaczone dla dzieci, jakie tematy podejmować i jakiego języka używać w naszych opowieściach, by uniknąć pokusy infantylizmu. Spośród zgłoszeń wybierzemy do czterech ofert. Program warsztatów i prowadzących dopasujemy do potrzeb danego miejsca. Możemy pracować z opowieściami tradycyjnymi, rodzinnymi i lokalnymi, nad adaptacją do ustnej wersji wybranych ciekawych dzieł literatury dziecięcej, podejmować tematy związane z filozofią, wielokulturowością, migracjami, a także z węzłowymi problemami egzystencjalnymi, których doświadczają osoby dziecięce.

Nabór zgłoszeń rozpoczniemy 4 marca, który potrwa do 15 marca. Wyniki ogłosimy 18 marca.  

Spośród zgłoszeń wybierzemy do czterech osób, które reprezentują  zespoły instytucji kultury, stowarzyszenia bądź fundacje . Będziemy pracować aktywnie w Waszych miejscowościach, ustalimy z Wami harmonogram spotkań i zaplanujemy finał działań. Wszystkie etapy procesu warsztatowego oraz finał działania wymagają Waszego zaangażowania twórczego i merytorycznego. Pracujemy z Wami, by nabyte praktyki opowiadacze wspierały Wasze działania pedagogiczne, animacyjne i edukacyjne.  

O WARSZTATACH

Przygodę z opowiadaniem historii zaczniemy od solidnego warsztatu, opartego na opowieściach tradycyjnych, przeznaczonych do ustnego wykonania. Będziemy poznawać wyznaczniki dobrej ustnej opowieści, takie jak tempo i rytm, wyrazista struktura oparta na powtórzeniach, obrazy-metafory poruszające wyobraźnię, uczucia angażujące opowiadacza i słuchacza, równowaga między dystansem i bliskością wobec opowiadanej historii.

Sztuka opowiadania historii to również sztuka pogłębiania świadomości ciała i głosu, obecności scenicznej/publicznej/bycia w przestrzeni, budowania interakcji ze słuchaczami i szerzej – wspólnoty. Będziemy się zastanawiać, w jaki sposób opowiadanie historii może służyć budowaniu lokalnych wspólnot oraz wpływać na jakość naszej komunikacji ze światem. Aby z odwagą, pięknie i dobitnie zabierać publicznie głos w ważnych dla nas sprawach.

To również droga do poszukiwań i popularyzacji lokalnego dziedzictwa kulturowego poprzez tworzenie spektakli narracyjnych, słuchowisk, podcastów.

Inicjatorem i organizatorem Mazowieckiej Szkoły Opowiadaczy jest Mazowiecki Instytut Kultury.