Młoda Kultura - Kolonie dla dorosłych 2024
Młoda Kultura - Kolonie dla dorosłych 2024

Pracujesz z młodzieżą i szukasz nowych inspiracji?
Planujesz włączyć młodzież w swoje działania, ale nie wiesz od czego zacząć?
Chcesz poznać innych ludzi i wymienić się doświadczeniami?
Działasz na terenie województwa mazowieckiego?

Zapraszamy na cykl warsztatowy „Młoda Kultura - Kolonie dla dorosłych”!

Kiedy? 05-09 sierpnia 2024
Gdzie? Jaworowy Dwór, Trębki Nowe
Dla kogo? Osoby pracujące z młodzieżą lub szukające odpowiedzi na pytanie, jak taką pracę zacząć działające na terenie województwa mazowieckiego

Udział w Koloniach jest bezpłatny. Wymagane jest uczestnictwo we wszystkich dniach.

Regulamin naboru i uczestnictwa do pobrania na dole strony. NABÓR TRWA DO 23 CZERWCA.

FORMULARZ NABORU DOSTĘPNY TUTAJ.

PROGRAM KOLONII

Poznajmy się

poniedziałek od 11:30 do 13:45

Pierwszy dzień do czas na poznanie się osób uczestniczących oraz zespołu BMK. Opowiemy Wam o mazowieckiej Bardzo Młodej Kulturze i innych naszych działaniach. Zaprosimy Was też do opowieści o sobie, do słuchania innych oraz do przyglądania się nawzajem swoim doświadczeniom zawodowym.

Prowadzenie: zespół BMK


Ciałościowe Rozruchy

od wtorku do piątku od 9:00 do 9:30

Rano różnie bywa. Jednego dnia możesz wstać super wypoczęta_y i wyspana_y i w Twoim ciele może krążyć wartko energia i chęć do działania, a innego dnia Twoje ciało ledwo się rusza, potrzebuje zatrzymać się, odpocząć, jeszcze innego coś może uwierać, doskwierać, pobolewać, a kolejnego może pojawić się lekkość, rozluźnienie czy przepływ. Nie jesteśmy robotami, jesteśmy zmienną czującą Ciałością. Dlatego też zaczniemy dzień od uważnego wsłuchiwania się w swoje ciała z uszanowaniem swojego tempa, nastroju i potrzeb. Z troską o siebie zaprosimy różne rodzaje rozruszników, a to delikatne rozciąganie mięśni i powięzi, a to automasaż i ruch zintegrowany z wdechem i wydechem oraz otoczeniem, a to choreograficzne zabawy, a to ćwiczenia somatyczne. W kierunku empatycznego kontaktu ze sobą. 

Prowadzenie

Magda Przybysz - Choreografka, performerka, edukatorka, trenerka. Wciela choreograficzne strategie w edukacji, teatrze, filmie, VR, muzyce i tańcu.  Jej choreograficzne prace prezentowane były na wielu festiwalach w Polsce i na świecie.  Jest także wykładowczynią i kierowniczką merytoryczną studiów podyplomowych „Komunikacja w organizacji oparta na empatii” na SWPS, była także gościnną wykładowczynią na kierunku Somatyka w tańcu i terapii na Akademii Muzycznej w Łodzi oraz na UW na Wydziale Sztuk Społecznych.


Jak pracować z młodymi ludźmi?

od wtorku do piątku od 10:00 do 13:15
W trakcie warsztatu odpowiemy na pytania Jak projektować działania i projekty by młodzi chcieli w nich brać udział? Pokażemy przykłady sukcesów i praktyk, które w podmiotowy sposób włączają młode osoby do działalności instytucji, w tym do projektowania ich oferty.  Zastanowimy się i podzielimy doświadczeniem jak przyciągnąć młodych do instytucji i konkretnych projektów? Jak ich zrekrutować na wydarzenia i jak w sposób trwały utrzymać zainteresowanie młodych naszą działalnością.

Prowadzenie

Joanna Pietrasik - współtwórczyni a teraz prezeska zarządu Fundacji Civis Polonus. Skończyła Instytut Stosunków Międzynarodowych (Uniwersytet Warszawski) oraz Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej (Uniwersytet Warszawski). Absolwentka Szkoły Praw Człowieka Fundacji Helsińskiej, z uprawnieniem do prowadzenia działań edukacyjnych w dziedzinie praw człowieka. Absolwentka Szkoły Trenerów Organizacji Pozarządowych (STOP). Tutorka w Programie "Liderzy PAFW" (Program Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowany przez Stowarzyszenie Szkoła Liderów). Uczestniczka stypendium liderskiego „International Visitor Leadership Program” dot. innowacji w pracy z młodzieżą, organizowanego przez Departament Stanu USA. W ciągu ostatnich 20 lat pracy z młodzieżą, w społ. lokalnych, z władzami, szkołami, instytucjami kultury: zrealizowałam ponad 140 projektów edukacji obywatelskiej skierowanych do młodzieży podejmujące tematykę partycypacji obywatelskiej młodych, w tym ze szczególnym uwzględnieniem Młodzieżowych Rad Gmin oraz samorządów uczniowskich jako instytucji dialogu obywatelskiego. Od 12 lat pracuje z bibliotekami publicznymi nad wzmacnianiem ich funkcji jako miejsc edukacji i zdobywania doświadczenia obywatelskiego. Realizuje projekty i prowadzi szkolenia dla bibliotek m.in. z zakresu rozwoju bibliotek jako trzeciego miejsca aktywności lokalnej, wolontariatu w bibliotece oraz otwierania bibliotek na współpracę z młodzieżą.


Spotkanie z przedstawicielami/kami grup młodzieżowych

05.08, poniedziałek, od 15:00 do 18:00

Zaproszone osoby reprezentujące grupy młodzieżowe opowiedzą o swoich działaniach i perspektywie na rozwój kultury. Wspólnie przyjrzymy się problematyce, jaką działalność kulturowa może się zająć, jeśli chce zainteresować i przyciągnąć młode osoby.


Warsztaty tworzenia artystycznych zeszytów

06.08, wtorek, od 15:00 do 18:00

Wspólnie stworzymy artystyczne notesy. Poznacie japońską metodę introligatorską, pobawimy się tworząc nowe tekstury i wzory. Przybliżę Wam różne techniki pracy z papierem. Na koniec samodzielnie zaprojektujecie kolażowe kompozycje na swoje okładki. Każda będzie wyjątkowa. Notesy zabieracie ze sobą.

Prowadzenie

Bogna Brewczyk - artystka wizualna. W swojej twórczości wykorzystuje wycinankę oraz kolaż. Zajmuje się projektowaniem oraz ilustracją. W swoich pracach stosuję tradycyjne techniki przygotowania i barwienia papierów. Absolwentka ASP w Krakowie oraz Jagiellońskiego Kursu Typografii. Współpracuje z wieloma Instytucjami Kultury oraz Wydawnictwami m.in. Naszą Księgarnią, Wydawnictwem Warstwy, Muzeum Fotografii w Krakowie czy Zamkiem Królewskim Wawel. Prowadzi warsztaty artystyczne wokół papieru – Papieralia. Tworzy kolektywną pracownię artystyczną w centrum Krakowa: Stolarska 6/9. Więcej: https://www.instagram.com/bogna.brewczyk/


AI - szansa czy zagrożenie

06.08, wtorek, 15:00 do 18:00

Sztuczna inteligencja podobnie jak wcześniejsze rewolucyjne technologie zarazem otwiera niezliczoną ilość możliwości przez artystami, branżą kreatywną czy instytucjami kultury, ale również budzi wiele kontrowersji. Podczas warsztatu wspólnie zastanowimy się jak można wykorzystać ją podczas procesu twórczego, projektowania wydarzeń czy też podczas kontaktu z odbiorcami. Wspólnie spróbujemy też znaleźć odpowiedź na pytania: Czy da się usłyszeć kolor? Czy można zwizualizować kryzys klimatyczny? i wiele wiele innych.

Prowadzenie

Alicja Gryz-Wasil - animatorka kultury, edukatorka, trenerka. Osoba pozytywnie zakręcona i nakręcona na twórcze działanie.


Kąpiel leśna - w poszukiwaniu głębokiego odpoczynku

07.08, środa, 15:00 do 18:00

W naszej pracy zadanie czasem goni zadanie. Poszukamy sposobów jak się zatrzymać i odpocząć w inny sposób - w lesie, w otoczeniu przyrody, razem, ale też osobno. Kąpiele leśne to ustrukturyzowane spacery po lesie prowadzone przez przewodnika. Zanurzymy się w lesie aktywizując podstawowe zmysły - wzrok, słuch, węch, smak, dotyk, a także inne jak orientację w przestrzeni czy świadomość własnego ciała. Kąpiel leśna, którą prowadzimy jako Leśne Spacery, często jest wzbogacona też o elementy mindfulness, techniki oddechowe, elementy medytacji i wizualizacji. Wszystko po to, by pomóc odpocząć, zrelaksować się i zregenerować. Kąpiel leśna to zanurzenie w lesie, to odnowienie kontaktu z naturą, z samym sobą i z innymi.

Prowadzenie

Adam Markuszewski - twórca koncepcji Leśnych Spacerów  nawiązujących do japońskich kąpieli leśnych. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Kąpieli Leśnych. Trener, facylitator i opowiadacz. Przewodnik po Puszczy Kampinoskiej. Leśne Spacery organizuje od 2015 roku. Więcej informacji: https://lesnespacery.pl


Neurobiologia konfliktu z nastolatkiem. Dlaczego tak trudno zrozumieć nastolatka?

08.08, czwartek, 15:00 do 18:00

Powszechne, zarówno w domach jak i w szkołach, problemy z nastolatkami przypisujemy najczęściej ich wychowaniu, rodzicielskim błędom albo po prostu ich złośliwości. Powoduje to najczęściej otwartą niechęć i buntu podopiecznych. Odkrycia neurobiologii rozwojowej wyjaśniają jednak część tych zjawisk jako obiektywne następstwo naturalnych zmian w strukturze mózgu młodych ludzi. W trakcie szkolenia poznasz nieoczekiwane źródła konfliktu z nastolatkami co pozwoli łatwiej znieść to co często nieuniknione.

Prowadzenie

prof. Marek Kaczmarzyk - neurodydaktyk i memetyk, nauczyciel i wykładowca, doktor w zakresie nauk biologicznych, profesor Uniwersytetu Śląskiego. Popularyzator nauki, autor podręczników i programów szkolnych oraz licznych artykułów i książek. Najważniejsze z nich to: „Strefa napięć. Historia naturalna konfliktu z nastolatkiem”, „Szkoła neuronów. O nastolatkach, kompromisach i wychowaniu”, „Unikat. Biologia wyjątkowości” oraz „Szkoła memów. W stronę dydaktyki ewolucyjnej”. Specjalizuje się w zakresie ewolucyjnego, neurobiologicznego i memetycznego podłoża procesów uczenia się, nauczania i wychowania.


Empatia w relacjach z sobą i z innymi. Wprowadzenie do Porozumienia bez Przemocy

08.08, czwartek, 15:00 do 18:00

Celem warsztatów jest przyjrzenie się, jak Porozumienie bez Przemocy, znane niekiedy pod angielską nazwą NVC (Nonviolent Communication) lub komunikacją empatyczną, wspiera w budowaniu relacji z sobą i z innymi w oparciu o empatię, otwartość i dialog. Sednem podejścia stworzonego przez dr. Marshalla Rosenberga jest widzenie w swoich zachowaniach oraz zachowaniach innych osób, potrzeb, zamiast oceniać je i etykietować. Takie patrzenie na siebie i innych ludzi pomaga budować relacje oparte na empatii, wzajemnym porozumieniu, autentyczności i szacunku. Dodatkowo wspiera w rozwoju samoświadomości, nazywaniu swoich uczuć i potrzeb oraz szukaniu sprawczych rozwiązań typu win-win. Dzięki takiej świadomości oraz umiejętnościom możemy tworzyć bezpieczniejszy i bardziej życzliwy świat dla siebie i dla innych. 

Prowadzenie

Paulina Orbitowska Fernandez - certyfikowana trenerka Porozumienia bez Przemocy oraz  eduScrum, coachka, nauczycielka języka angielskiego, nauczycielka akademicka, mediatorka oraz certyfikowana praktyczka Resonant Healing, podejścia opartego na wiedzy z zakresu neurobiologii interpersonalnej. W latach 2004-2010 pracowała na uniwersytecie oraz w szkołach IB w Meksyku. W latach 2010-2017 pełniła funkcję koordynatora zespołu, wicedyrektora oraz dyrektora szkoły. Od 2017 roku dzieli się swoją wiedzą oraz doświadczeniem współpracując ze środowiskiem NGO’sowym, edukacyjnym, biznesowym, lekarskim oraz innymi. Jest tam, gdzie ludzie chcą zadbać o relacje.


Podsumowanie i zakończenie

09.08, piątek, od 13:15 do 14:15

Prowadzenie: zespół BMK

 


Szczegółowy program godzinowy do pobrania na dole strony.


Kontakt:

Magdalena Różycka
Mazowieckie Obserwatorium Kultury
tel./SMS 661 660 994
e-mail m.rozycka@mik.waw.pl

Autorka fotografii: Jolanta Suszko - Adamczewska

Natalia Roicka
Mazowieckie Obserwatorium Kultury
tel./SMS 601 668 314
e-mail n.roicka@mik.waw.pl

Autorka fotografii: Jolanta Suszko - Adamczewska

Załączniki:

harmonogram-godzinowy-kolonie-2024.pdf - pobrań: 108, rozmiar: 292,34 KB