RYTM
HIP-HOP
BOUNCE
I
POLSKI JĘZYK MIGOWY
Projekt ten to odpowiedź na rekomendacje raportu o potrzebach i preferencjach kulturalnych osób Głuchych z 2016 roku, który był dla nas inspiracją do zorganizowania zajęć kulturalnych dla Głuchej młodzieży bezpośrednio w szkole.
Etapem poprzedzającym projekt było przeprowadzenie badania ankietowego wśród uczniów i uczennic OSWG "Przystanek Łucka" w czerwcu 2017. Założeniem było, że w tym projekcie inicjatywa będzie należała do młodzieży. Z tą myślą badaliśmy ich potrzeby chcąc zaproponować im udział w takim przedsięwzięciu, które pozwoli na realizowanie ich zainteresowań i pasji. Po zebraniu i przeanalizowaniu ankiet stało się jasne, że głównym tematem zajęć musi być TANIEC.
Do prac nad koncepcją projektu zostały zaproszone osoby zaangażowane w grupę nieformalną Creactide, z którymi konsultowaliśmy w jaki sposób komunikować osobom Głuchym taniec, jak ich zaprosić do udziału w projekcie, na co zwrócić uwagę przy organizacji zajęć w tak szczególnie funkcjonującym miejscu jak Ośrodek.
Kolejną osobą, która włączyła się do projektowania zajęć była Agnieszka Łuczyńska – tancerka, pedagog i choreograf, na co dzień pracująca na Akademii Muzycznej w Łodzi. Agnieszka przygotowała dwie koncepcje, które zostały zaprezentowane uczniom i poddane pod dyskusję. Uczniowie wybrali tą pod roboczym hasłem RYTM.
Na zajęciach uczestnikom i choreografowi towarzyszyła tłumaczka polskiego języka migowego, której rolą było nie tylko ułatwienie komunikacji, ale także wsparcie uczestników w zrozumieniu i wyczuciu rytmu. Rytm był wizualizowany przez tłumaczkę przez odpowiedni układ i ruch rąk, pracę ciała, po to aby uczestnicy lepiej mogli poczuć to co dzieje się w muzyce.
Celem projektu było przygotowanie pokazu tanecznego, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb kulturalnych uczestników. Podczas procesu tworzenia choreografka czerpała z możliwości, wrażliwości, naturalnej ekspresji i spontaniczności Głuchej młodzieży, zachęcając do odkrywania pokładów własnej twórczości i umożliwiając szansę jej prezentacji. Performens, który powstał w efekcie wspólnej pracy był połączeniem hip-hopowego rytmu i polskiego języka migowego. Polski Język Migowy został wpleciony w opowieść o rytmie, stał się elementem tańca.
Performens odbył się na ulicy, czyli jak mówi Agnieszka Łuczyńska - w najodpowiedniejszym dla tańca streetowego miejscu, w kwietniu 2018 r.
Organizator projektu:
Mazowiecki Instytut Kultury
Koordynacja projektu:
Natalia Roicka
n.roicka@mik.waw.pl
601 668 314
tel. 22 586 42 25
Współpraca: